Projekt "Zawodowo - Bezstresowo" współfinansowany przez Unię Europejskąw ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
|
Projekt "Zawodowo - Bezstresowo" współfinansowany przez Unię Europejskąw ramach Europejskiego Funduszu Społecznego |
|
Projekt „Zawodowo – Bezstresowo” był realizowany przez Europejski Instytut Psychologii Biznesu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII, Działanie 8.1. "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie", Poddziałanie 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw", na podstawie umowy podpisanej z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
Celem projektu było podniesienie efektywności pracy poprzez obniżenie poziomu stresu wśród pracowników w województwie lubelskim.
Projekt obejmował BEZPŁATNE SZKOLENIA z zakresu radzenia sobie ze stresem, komunikacji interpersonalnej, zarządzania czasem oraz kreatywności.
Projekt był realizowany w okresie 02.02.2009 – 30.01.2010.
Przeszkolonych zostało 6 grup szkoleniowych – łącznie 72 osoby.
Uczestnikami projektu były osoby, które spełniały łącznie następujące warunki:
- pracowały lub zamieszkiwały/były zameldowane na terenie województwa lubelskiego,
- wykonywały pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które chciały podnosić swoje kwalifikacje poza godzinami pracy i miejscem zatrudnienia.
- zatrudnione w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach.
TEMATYKA SZKOLEŃ
1. Trening skutecznego radzenia sobie ze stresem.
2. Zarządzanie sobą w czasie.
3. Asertywność i efektywna komunikacja interpersonalna.
4. Trening kreatywnego myślenia.
Każda osoba uczestniczyła w cyklu 4 szkoleń. Po zakończeniu całego cyklu uczestnik otrzymał certyfikat ukończenia szkoleń.
PROGRAMY SZKOLEŃ
TRENING SKUTECZNEGO RADZENIA SOBIE ZE STRESEM.
Czas trwania szkolenia: 16 godz. lekcyjnych.
CELE SZKOLENIA
- Poznanie mechanizmu stresu.
- Identyfikacja własnego sposobu funkcjonowania w sytuacjach trudnych.
- Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z napięciami w pracy.
- Lepsza kontrola nad stresem – minimalizowanie jego wpływu na nasze życie.
- Refleksja nad jakością własnego życia – lepsze rozumienie siebie.
PROGRAM SZKOLENIA
POJĘCIE STRESU.
- Stres – mój wróg czy przyjaciel?
- Reakcje na stres. Mechanizm stresu.
- Źródła stresu zawodowego.
- Zapobieganie stresowi i radzenie sobie w kryzysach
- Dlaczego się stresujemy i jak to zmienić?
- Rola samoświadomości.
- Strefy komfortu.
ZAPOBIEGANIE STRESOWI.
- Model zdrowego życia, higiena wewnętrzna.
- Osobowość odporna na stres.
ODDECH JAKO NARZĘDZIE SAMOPOZNANIA I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM.
- Rola oddechu w naszym życiu.
- Cztery obszary naszej psychiki i różne rodzaje oddechu.
- Praktyczne antystresowe ćwiczenia oddechowe.
JOGA W BIURZE I NIE TYLKO.
- Rola kontaktu z ciałem i emocjami.
- Ruch, praca z ciałem, ćwiczenia praktyczne.
"FILOZOFIA KAIZEN" - SUKCES BEZ STRESU.
- Rola umysłu w procesie powstawania stresu.
- Trzy mózgi człowieka.
MECHANIZM STRESU OD ŚRODKA - ROLA NASZEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI.
- Kryzys i co wtedy? Praca z obszarami stresu.
- ABC emocji.
- Integracja oddechem.
- Punkty mocy w pracy i w codziennym życiu.
ZDROWA POZYTYWNA POSTAWA ŻYCIOWA.
- Relaksacja, twórcza wizualizacja.
- Samoobserwacja, równoważenie ciała, emocji i myśli.
- Sztuka obecności, medytacja na co dzień.
ZARZĄDZANIE SOBĄ W CZASIE.
Czas trwania szkolenia: 16 godz. lekcyjnych.
CELE SZKOLENIA
- Określenie mocnych i słabych stron w aktualnym sposobie organizacji czasu.
- Poprawa organizacji i planowania pracy poprzez umiejętność ustalania priorytetów, ustalanie celów krótko – i długoterminowych.
- Analiza i poznanie sposobów przeciwdziałania „złodziejom czasu”.
- Ustalenie indywidualnego planu efektywnego wykorzystania czasu.
PROGRAM SZKOLENIA
ZNACZENIE I POSTRZEGANIE CZASU.
- Czas jako zasób - wprowadzenie w tematykę zarządzania czasem.
- Określenie własnych kompetencji w zakresie zarządzania czasem.
- Postawy wobec życia i czasu.
- Ograniczenia i przeszkody na drodze efektywnego gospodarowania czasem.
- Identyfikacja podstawowych problemów i trudności w zarządzaniu czasem, konflikty między celami, odwlekanie, lęk przed ryzykiem i odpowiedzialnością, brak jasnej wizji.
METODY ORGANIZOWANIA CZASU PRACY.
- Analiza własnej pracy, ustalanie celów i kluczowych obszarów działalności.
- Systemy planowania i kontrolowania czasu.
- Rejestr czasu, umiejętność ustalania priorytetów, plany krótko- i długoterminowe.
- Praktyczne wykorzystanie najważniejszych zasad inwestowania swojego czasu. Skuteczny harmonogram dnia. Porządkowanie zadań wg ich wartości (ważność a pilność).
CELE.
- Analiza własnej pracy, ustalanie celów i kluczowych obszarów działalności.
- Myślenie ukierunkowane na cel.
- Decyzje i wyznaczanie celów.
- Parametry poprawnie wyznaczonych celów.
- Ustalanie priorytetów.
INDYWIDUALNY PLAN EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA CZASU.
- Identyfikacja i eliminacja „pożeraczy czasu”.
- Pokonywanie tyranii „spraw nie cierpiących zwłoki”.
ASERTYWNOŚĆ I EFEKTYWNA KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
Czas trwania szkolenia: 16 godz. lekcyjnych.
CELE SZKOLENIA
Zwiększenie zdolności bardziej zrozumiałego prezentowania swoich opinii, przekonań, myśli.
- Uświadomienie roli mechanizmów psychologicznych wykorzystywanych w komunikacji.
- Rozwijanie umiejętności stosowania praw psychicznych, przy pomocy, których można wpływać na własne myśli, zwiększając znacząco swoje sukcesy w kontaktach z innymi ludźmi.
- Rozwijanie umiejętności obrony własnych praw, realizacji celów i potrzeb, szczerego wyrażania uczuć i myśli przy jednoczesnym szanowaniu praw i zachowaniu szacunku dla innych ludzi.
PROGRAM SZKOLENIA
TECHNIKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI.
- Trening umiejętności aktywnego słuchania.
- Koncentracja na interesach a nie stanowiskach jako klucz do budowania porozumienia.
- Sztuka stawiania skutecznych pytań.
- Identyfikacja barier występujących w komunikacji międzyludzkiej i sposoby ich eliminacji (m.in. Uogólnianie, osądzanie, moralizowanie, pocieszanie).
- Rozróżnianie informacji od interpretacji oraz zachowań od intencji.
WEWNĘTRZNE TAKTYKI KOMUNIKACJI.
- Monolog wewnętrzny – sposoby rozwijania poczucia własnej wartości.
ROZPOZNAWANIE STYLÓW ZACHOWAŃ.
- Umiejętność dostosowania swojego stylu komunikacji do różnych typów osobowości.
ROZWIJANIE ZACHOWAŃ ASERTYWNYCH.
- Podstawowe style komunikowania się: agresywny, uległy, asertywny.
- Obrona swoich praw (granic), sposoby radzenia sobie z negatywnymi opiniami i wkraczaniem na nasze terytorium psychologiczne.
- Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych w sposób konstruktywny.
- Wyrażanie osobistych opinii i przekonań.
- Asertywne przyjmowanie ocen.
- Asertywne wyrażanie oczekiwań.
- Rozumienie potrzeb innych ludzi i ich granic psychologicznych.
- Techniki asertywnego reagowania na różne formy krytyki i ataku.
- Asertywne wydawanie poleceń.
TRENING KREATYWNEGO MYŚLENIA.
Czas trwania szkolenia: 16 godz. lekcyjnych.
CELE SZKOLENIA
- Rozwinięcie kreatywnych zachowań.
- Poznanie i wykorzystanie narzędzi pozwalających rozwijać kreatywne podejście u siebie i innych.
- Efektywne radzenie sobie ze zmianami.
- Rozwijanie myślenia systemowego (umiejętność postrzegania sytuacji, zagadnień z innych punktów widzenia).
PROGRAM SZKOLENIA
ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI - JOGGING MÓZGU.
- Dlaczego warto dążyć do osiągnięcia wysokiej sprawności umysłowej?
- Jak uczyć się łatwiej, szybciej i z większą radością?
- Wpływ negatywnych wrażeń na funkcjonowanie umysłu – jak pozbywać się przestarzałych i przykrych informacji?
- Zalety zwiększonej wydolności umysłowej.
ŁAMANIE ZASAD, SCHEMATÓW MYŚLOWYCH.
- Przezwyciężanie barier w twórczym rozwiązywaniu problemów: widzenie inaczej, osłabienie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, tworzenie właściwego klimatu w grupie.
- Metody generowania nowych pomysłów – odkrywanie nowych wymiarów myślenia.
- Techniki twórczego myślenia.
- Jak uwalniać własny potencjał?
- Sztuka zadawania nowych pytań - pobudzanie własnego potencjału umysłowego.
- Konstruktywne rozwiązywanie problemów poprzez zadawanie „dobrych” pytań.
SAMODOSKONALENIE SIĘ (CO MOZNA ZMIENIĆ, A CO WARTO ZMIENIAĆ).
- Motywowanie siebie do zmian.
- Jak wykorzystać i rozwijać własne talenty?
- Drogi osobistego rozwoju.
- Kreatywne techniki rozwiązywania problemów - rozwijanie wrodzonej kreatywności (jak podwoić możliwości swojego mózgu?).
Więcej informacji o Europejskim Funduszu Społecznym znajduje się na stronach www.efs.gov.pl